اصول راهنمای چارچوب
اصول زیر هدایتکنندهی توسعه و تکامل این چارچوب است:
- گسترش دامنه و فرصتهای مشارکت در آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی: چارچوب راهنمای ترویج علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی باید همهی دانشآموزان را صرفنظر از سن، نژاد، جنسیت، ناتوانی جسمی، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی مورد توجه قرار دهد. ساختار و محتوای این چارچوب باید منعکسکنندهی نیاز به تنوع در رایانش و توجه به مسائل برابری از جمله دسترسی باشد.
- تمرکز بر موارد ضروری: چارچوب راهنمای علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی یک سواد پایهای و اساسی در علوم کامپیوتر را توصیف میکند، نه فهرستی جامع از همهی موضوعات علوم کامپیوتر که دانشآموزان میتوانند بیاموزند. با وجودی که در این چارچوب بر مواردی از علوم کامپیوتر تأکید شده است که برای همهی دانشآموزان ضروری است، اما مربیان و توسعهدهندگان برنامههای درسی تشویق میشوند تا خودشان فراتر از این چارچوب، تجربههای یادگیری خلاقانهای ایجاد کنند که طیف گستردهتری از علایق، تواناییها و آرزوهای دانشآموزان را در برگیرد. علاوه بر این، این چارچوب تلاش میکند از زبانی ساده و بدون اصطلاحات خاص استفاده کند که برای مدرسان و عموم مردم قابل دسترسی باشد.
- بهرهگیری مؤثر از تجارب موجود: چارچوب راهنمای ترویج علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی بر اساس سابقهی پژوهش و اقدامات حرفهای در آموزش علوم کامپیوتر در کشورهای مختلف استوار است. این چارچوب در وهلهی اول بر اساس چارچوب علوم کامپیوتر برای دانشآموزان (K12CS) ایجاد شده است که به عنوان یک چارچوب مرجع در کشور آمریکا تهیه و ارائهشده و بسیاری از کشورها برای تهیهی چارچوب علوم کامپیوتر در کشورشان آن را مبنا قرار داده و یا از آن الگو گرفتهاند. در ادامه، باید به صورت پیوسته از تجارب معلمان در آموزش علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی برای توسعه و تکامل این چارچوب استفاده شود و در این راستا، ضروری است مطالعات پژوهشی منسجمی تعریف و اجرا شود.
- شکلگیری و تکامل بر اساس آخرین پژوهشها: این چارچوب منعکسکنندهی آخرین پژوهشها در آموزش علوم کامپیوتر، از جمله مسیرهای یادگیری و تفکر رایانشی است. در مواردی که تحقیقات خاصی در زمینهی آموزش علوم کامپیوتر وجود نداشته باشد، پرسشهایی برای ایجاد یک دستور کار پژوهشی مطرح شده و در بازنگریهای آتی، نتایج این پژوهشها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
- الهامبخش برای اجرا: چارچوب ترویج علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی چشماندازی منسجم برای الهام بخشیدن به تلاشهای بیشتر در زمینهی ترویج علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی در موقعیتهای مختلف یادگیری برای دانشآموزان ارائه میدهد. در کنار این چارچوب، راهنماییهایی در مورد انواع گامهای اجرایی کلیدی، مانند تدوین استانداردها، آمادهسازی معلمان، و ایجاد برنامهی درسی که مفاهیم و شیوههای چارچوب را منعکس میکند، باید ارائه شود. سیاستگذاریها، برنامهریزیها و اجرا باید دست به دست هم دهند تا فرصتهای با کیفیت برای یادگیری علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی برای همهی دانشآموزان در کشور فراهم شود.