پرش به محتوا

ارتباط دربرگیرنده‌ی بیان دیدگاه‌های شخصی و تبادل نظر با دیگران است. در علوم رایانه، دانش‌آموزان با مخاطبان مختلف در مورد کاربردها و اثرات رایانش و مناسب بودن انتخاب‌های رایانشی ارتباط برقرار می‌کنند. دانش‌آموزان نظرات واضحی می‌نویسند، کار خود را مستند می‌کنند، و ایده‌های خود را از طریق اشکال مختلف رسانه به اشتراک می‌گذارند. ارتباط شفاف شامل استفاده از زبان دقیق و در نظر گرفتن دقیق مخاطبان احتمالی است.

تا پایان پایه‌ی دوازدهم، دانش‌آموزان باید بتوانند:

1. برای پشتیبانی از یک ادعا، مجموعه‌ی بزرگی از داده‌ها را از منابع متعدد انتخاب، سازماندهی و تفسیر کنند.

در هر سطحی، دانش‌آموزان باید بتوانند هنگام انتقال یک ایده به داده‌ها رجوع کنند. در ابتدا، دانش‌آموزان باید با راهنمایی، بتوانند داده‌های اساسی را از طریق استفاده از نمایش‌های بصری، مانند استوری‌بورد، فلوچارت و نمودار ارائه دهند. همان‌طور که دانش‌آموزان پیشرفت می‌کنند، باید بتوانند با مجموعه‌ی بزرگ‌تری از داده‌ها کار کنند و داده‌ها را در آن مجموعه‌های بزرگ‌تر سازماندهی کنند تا تفسیر و انتقال آن‌ها به دیگران آسان‌تر شود. در نهایت، دانش‌آموزان باید بتوانند داده‌های مربوطه را از مجموعه داده‌های بزرگ یا پیچیده برای حمایت از ادعا یا انتقال اطلاعات به شیوه‌ای پیچیده‌تر انتخاب کنند.

2. فرآیندها و راه‌حل‌های رایانشی را با استفاده از اصطلاحات مناسب منطبق با مخاطب و هدف مورد نظر، توصیف، توجیه و مستند کنند.

در هر سطحی، دانش‌آموزان باید بتوانند در مورد انتخاب‌هایی که هنگام طراحی یک مصنوع رایانشی انجام می‌دهند صحبت کنند. در ابتدا، آن‌ها باید بتوانند از زبانی استفاده کنند که آنچه را که انجام می‌دهند بیان کند و دستگاه‌ها و مفاهیمی را که استفاده می‌کنند با اصطلاحات صحیح (مانند برنامه، ورودی، عیب‌یابی و اِشکال‌زدایی) شناسایی کنند. دانش‌آموزان جوان‌تر باید اهداف و نتایج مورد انتظار راه‌حل‌های خود را شناسایی کنند. در طول مسیر پیشرفت‌شان، دانش‌آموزان باید اسنادی را برای کاربران نهایی ارائه دهند که مصنوعات و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها را توضیح دهد و آن‌ها باید بتوانند هم بازخورد بدهند و هم بازخورد دریافت کنند. برای مثال، دانش‌آموزان می‌توانند یک نمای کلی از پروژه ارائه دهند و از کاربران درخواست کنند ورودی‌های‌شان را ارائه دهند. همان‌طور که دانش‌آموزان پیشرفت می‌کنند، آن‌ها باید بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات واضحِ دریافت‌شده را در محصول خود بگنجانند و روند کارشان را با استفاده از متن، گرافیک، ارائه و نمایش مستند کنند.

3. ایده‌ها را با رعایت حقوق مالکیت معنوی و دادن ارجاع مناسب، به شکلی مسئولانه بیان کنند.

همه‌ی دانش‌آموزان باید بتوانند مفاهیم مالکیت و اشتراک را توضیح دهند. در ابتدا، دانش‌آموزان باید بتوانند این مفاهیم را در ایده‌ها و ایجاد مصنوعات رایانشی به کار گیرند. آن‌ها باید بتوانند مواردی از اختلاط مجدد را، زمانی که ایده‌ها قرض گرفته و تکرار می‌شوند، شناسایی کرده و به شکل مناسب بدان‌ها ارجاع دهند. آنها همچنین باید کمک‌های همکاران‌شان را به رسمیت بشناسند. در نهایت، دانش‌آموزان باید بتوانند مجوزهای رایجی را در نظر بگیرند که قیدها یا محدودیت‌هایی را برای استفاده از مصنوعات رایانشی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، یک تصویر دانلود شده ممکن است دارای محدودیت‌هایی باشد که تغییر تصویر یا استفاده از آن را برای مقاصد تجاری ممنوع می‌کند.