ایجاد مصنوعات رایانشی
فرآیند توسعهی مصنوعات رایانشی هم بیان خلاقانه و هم کاوش ایدهها را برای ایجاد نمونههای اولیه و حل مسائل رایانشی در بر میگیرد. دانشآموزان مصنوعاتی را ایجاد میکنند که شخصاً برایشان اهمیت دارد یا برای جامعهشان و فراتر از آن مفید هستند. مصنوعات رایانشی را میتوان با ترکیب و اصلاح مصنوعات موجود یا با توسعهی مصنوعات جدید ایجاد کرد. نمونههایی از مصنوعات رایانشی عبارتند از برنامهها، شبیهسازیها، تجسمسازیها، پویانماییهای دیجیتال، سیستمهای روباتیک و اپلیکیشنها.
تا پایان پایهی دوازدهم، دانشآموزان باید بتوانند:
1. توسعهی یک مصنوع رایانشی را با استفاده از یک فرآیند تکرارشونده که شامل بازتاب و اصلاح طرح، با در نظر گرفتن ویژگیهای کلیدی، محدودیتهای زمانی و منابع، و انتظارات کاربر است، برنامهریزی کنند.
در هر مقطعی، دانشآموزان باید در برنامهریزی پروژه و انجام فعالیتهایی نظیر طوفان فکری شرکت کنند. کوچکترین دانشآموزان ممکن است با کمک معلمان این کار را انجام دهند. به تدریج، دانشآموزان باید استقلال و مهارت بیشتری در برنامهریزی، طراحی و ارزیابی آثار به دست آورند. با پیشرفت در مسیر یادگیریشان، دانشآموزان باید بتوانند به طور نظاممند برای توسعه یک برنامه یا مصنوع رایانشی دیگر برنامهریزی کنند و به طور آگاهانه از تکنیکهای رایانشی مانند تجزیه و انتزاع، همراه با دانش در مورد رویکردهای موجود برای طراحی مصنوعات رایانشی استفاده کنند. دانشآموزان باید قادر به تأمل و در صورت لزوم، اصلاح برنامه برای برآورده کردن اهداف نهایی باشند.
2. یک مصنوع رایانشی برای هدف مشخص، بیان شخصی یا پرداختن به یک مسئلهی اجتماعی ایجاد کنند.
دانشآموزان در تمام سطوح باید مصنوعاتی را در پاسخ به یک کار یا یک مسئلهی رایانشی ایجاد کنند. در ابتداییترین سطوح، دانشآموزان باید بتوانند از میان مجموعهای از دستورات داده شده برای ایجاد داستآنهای متحرک ساده یا حل مسائل از قبل موجود، دستورات مناسب را انتخاب کنند. دانشآموزان جوانتر باید روی مصنوعاتی که از نظر شخصی برایشان با اهمیت است تمرکز کنند. در طول مسیر پیشرفتشان، قدرتِ بیانِ دانشآموز باید پیچیدهتر و به طور فزایندهای اهمیت بیشتری پیدا کند. در نهایت، دانشآموزان باید بتوانند در استفادهی مستقل و نظاممند از فرآیندهای طراحی برای ایجاد مصنوعاتی که مشکلاتی با اهمیت اجتماعی را با جستجوی نظرات مخاطبان گسترده حل میکند، مشارکت کنند.
3. یک مصنوع رایانشی موجود را برای بهبود یا سفارشی کردن آن تغییر دهند.
در تمام سطوح دانشآموزان باید بتوانند مصنوعات رایانشی موجود را بررسی کنند تا بفهمند این مصنوعات رایانشی چه کاری انجام میدهند. در طول مسیر پیشرفتشان، دانشآموزان باید سعی کنند از راهحلهای موجود برای دستیابی به یک هدف مورد نظر استفاده کنند. برای مثال، دانشآموزان میتوانند یک حسگر نور قابل برنامهریزی را به یک مصنوع فیزیکی که ایجاد کردهاند وصل کنند تا به نور پاسخ دهد. در ادامه، آنها باید بتوانند بخشهایی از برنامههای موجود را تغییر دهند یا دوباره ترکیب کنند تا چیز جدیدی ایجاد کنند یا ویژگیها و پیچیدگیهای پیشرفتهتری را به آن اضافه کنند. برای مثال، دانشآموزان میتوانند کُد از پیش نوشتهشدهی یک بازی تک نفره را برای ایجاد یک بازی دو نفره با قوانین کمی متفاوت تغییر دهند.