پرورش یک فرهنگ رایانشی فراگیر
ایجاد یک فرهنگ رایانشی فراگیر و متنوع نیازمند راهبردهایی برای ترکیب دیدگاههای افراد با جنسیت، قومیت و تواناییهای مختلف است. ترکیب این دیدگاهها مستلزم درک زمینههای شخصی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که افراد در آن فعالیت میکنند. در نظر گرفتن نیازهای کاربران متنوع در طول فرآیند طراحی برای تولید محصولات رایانشی فراگیر ضروری است.
تا پایان پایهی دوازدهم، دانشآموزان باید بتوانند:
1. دیدگاههای منحصربهفرد دیگران را لحاظ کنند و در هنگام طراحی و توسعهی محصولات و مصنوعات رایانشی، دیدگاههای خودشان را بازتاب دهند.
در تمام سطوح تحصیلی، دانشآموزان باید بدانند که انتخابهایی که افراد هنگام خلق مصنوعات و محصولات انجام میدهند بر اساس علایق، تجربیات و نیازهای شخصی است. یادگیرندگان جوان باید بیاموزند که ترجیحاتشان در حیطهی فناوری را از ترجیحات دیگران متمایز کنند. در ابتدا، به دانشآموزان باید دیدگاههایی از افراد با پیشینهها، سطوح توانایی و نقطه نظرات مختلف ارائه شود. در طول مسیر پیشرفتشان، دانشآموزان باید به طور مستقل به دنبال به دست آوردن دیدگاههای متنوع در ارتباط با کل فرآیند طراحی و به منظور بهبود مصنوعات رایانشی خودشان باشند. دانشآموزانی که در پرورش فرهنگ رایانشی فراگیر مهارت دارند، باید بتوانند پیشینهها و مجموعههای مهارتی را از هم متمایز کنند و بدانند چه زمانی باید از دیگران برای مثال در ارتباط با جستجوی دانشی در خصوص کاربران نهایی یا دریافت ورودیهایی از افرادی با پیشینههای متنوع کمک بخواهند.
2. به نیازهای مجموعهی متنوعی از کاربران نهایی در طول فرآیند طراحی برای تولید مصنوعاتی با قابلیت دسترسی و سهولت استفادهی گسترده رسیدگی کنند.
در تمامی سطوح تحصیلی، دانشآموزان باید بدانند که کاربران فناوری نیازها و ترجیحات متفاوتی دارند و همهی افراد انتخابشان استفاده از محصولات یکسان نیست و یا ممکن است قادر به استفاده از آن نباشند. به عنوان مثال، دانشآموزان با راهنمایی معلم، ممکن است یک صفحهی لمسی و یک ماوس را برای بررسی تفاوت در قابلیت و سهولت استفاده مقایسه کنند. در طول مسیر پیشرفتشان، دانشآموزان باید ترجیحات افرادی را که ممکن است از محصولات ساختهشده توسط آنها استفاده کنند، در نظر بگیرند. دانشآموزان باید بتوانند امکان دسترسی یک محصول را برای گروه وسیعی از کاربران نهایی، مانند افراد دارای معلولیتهای مختلف، ارزیابی کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است متوجه شوند که اجازه دادن به کاربر نهایی برای تغییر اندازه و رنگ فونت باعث میشود که یک رابط کاربری قابل استفاده برای افراد کم بینا باشد. در مقاطع بالاتر، دانشآموزان باید از استانداردهای دسترسپذیری پذیرفته شده به عنوان استاندارد، آگاه شوند و باید بتوانند مصنوعات رایانشی را از منظر دسترسپذیری[1] ارزیابی کنند. دانشآموزان همچنین باید بتوانند برخی از سوگیریهای احتمالی در طول فرآیند طراحی را شناسایی کنند تا دسترسپذیری در طراحی محصول را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، دانشآموزان میتوانند یک برنامه را آزمایش کنند و به طراحان آن توصیه کنند که به دستورات شفاهی پاسخ دهد تا کاربران نابینا یا دارای ناتوانیهای جسمی نیز قادر باشند از این برنامه استفاده کنند.
3. از حمایت از خود و همتایانشان برای مقابله با سوگیری در تعاملات، طراحی محصول و روشهای توسعه استفاده کنند.
پس از اینکه دانشآموزان تجربهی شناسایی دیدگاههای متنوع و گنجاندن دیدگاههای منحصربهفرد را کسب کردند، باید استفاده از راهبردهای خود حمایتگری[2] را مانند صحبت کردن از طرف خودشان در صورت برآوردهنشدن نیازهایشان، شروع کنند. در طول مسیر پیشرفتشان، دانشآموزان باید بتوانند زمانی که امکاناتی مانند یک دستگاه جانبی با فناوری کمکی برای استفاده از یک مصنوع رایانشی مورد نیاز است، از همسالان خود دفاع کنند. در نهایت، دانشآموزان باید قادر باشند به طور منظم از خود و دیگران دفاع کنند.